Fotoğraf çekmek, insanın aklını, gözünü ve yüreğini aynı hizaya getirmesidir. Bu bir yaşam tarzıdır. (Henri Cartier Bresson)

18 Şubat 2013 Pazartesi

Fotoğraf çekmeye yeni başlayanlar için...

Her türlü şartta iyi bir netice verecek tek bir fotoğraf makinesi / objektif / aksesuar bileşimi yoktur. nerede çalışacağınızı, ne elde etmek istediğinizi ve amacınıza nasıl ulaşacağınızı iyi düşünün. dışarıda çekim yaparken doğru araç-gereçleri tercih etmek tabii ki önem taşır. stüdyoda bile, bilhassa canlı hususlarda çalışırken, önceden planlama yapmak çok mühimdir.

Fotoğraf makinesi çantası
çantanız sizin tercih ettiğiniz araç-gereci alabilecek büyüklükte olmalıdır; çok büyükse içindekiler sallanır; çok küçükse eşyayı içerisine koymak zorlaşır.
Objektif bakımı
normal olarak objektiflere yalnızca yüzeysel bir bakım gerekmektedir. bir tedbir olarak objektifin önünde bir uv filtresi takılı dursun. bu kirlendiği vakit objektif kağıdı ya da beziyle tamizleyin. objektif şapkası ve kapağı da koruma temin eder. objektifin ön kısmı çok hassastır. onun için tozları ve kirleri, yalnızca havalı fırçayla ya da basınçlı hava püskürterek (önerilen uzaklıktan) temizleyin.
Mimari
bu tür hususlar için esas fotoğraf takımı, bir fotoğraf makinesi ve iki ya da üç objektiften oluşur: bir geniş açılı objektif; tercihen istenmeyen perspektif bozulmalarını önleyen kaydırmalı mekanizması olan (aslında bu çok pahallı ve genellikle geniş açılıdır) bir standart objektif ve mimari ayrıntılar için bir telefobjektif gibi. binaların içerisinde, bilhassa mekan sıkışıksa, çekilcek olan çok genişse ya da geniş bir netlik derinliği isteniyorsa, bir geniş açılı objektif gerekmektedir. standart objektfi büyük bir ihtimalle sahip olduğunuz en hızlı objektif olacaktır. flaşa izin verilmiyorsa ve uzun poz süreleri gerekiyorsa, yanınıza bir üç ayak sehpa ve deklanşöre basarken makineyei titretmemek içiin bir deklanşör kablosu alın; alternatif olarak bir timer kullanın. kolay ulaşılamayan ayrıntıları yakalamak için teleobjektif idealdir. siyah-beyaz fotoğraflarda gökyüzünün ve taş örgü yüzeylerin ton değerlerini kontrol edebilmek için takımımızda sarı, yeşil ve turuncu filtreler bulundurun. dış cephelerin renki fotoğrafları için polarize filtre yararlı olabilir.


Objeler
iç mekanlarda vakit sizden yanadır. kompozisyonu oluşturacak objeleri sabırla birer birer yerleştirip, her defhasında ışıkları ayarlayarak kompozisyonu vizörden kontrol edebilirsiniz. bu tür bir çalışma bir üç-ayak sehpa gerektirecektir. konunuz küçükse masa üstü sehpayı daha yararlı bulacaksınız. aydınlatma, iki fotoflud, bir spot ve belki de bir flaş tabancası ve bir yansıtıcı şemsiyeden oluşabilir. ışın demetini kontrol etmek için bir ışın hunisi - spot ışığının ucuna takılan koni - yararlı olabilir. ışık, tek kaynaktan geliyorsa, konunun gölge yanına konacak beyaz bir karton, ışığın bir kısmını yansıtarak kontrastları azaltacaktır.

Hayvanlar
hayvanlar çekilmesi çok zor konulardır. bu tür çekimlerde genel olarak en fazla yararlı olan şey makinenin deklaşörünü uzaktan çalıştırabilecek bir araçtır. bu deklaşöre metrelerce uzaktan basmaya imkan verecek uzun bir pompalı deklanşör kablosu olabilir. daha pahalısı ise, radyo dalglarıyla çalışan uzaktan kumandalı deklanşördür. bu tür bir deklanşör kullanarak, konunuzu uzaktan bir dürbünle gözleyebilir, sonra tam gereken anda deklanşöre basmak için radyo dalgası işareti gönderebilirsiniz. diğer yandan, konunun kızılötesi bir ışına yakalanması neticesi çalışan deklanşörler de vardır. bu tür uzaktan kumandalı deklaşörleri kullanırken makinenizi sağlam bir üç-ayak sehpa üstüne yerleştirmeli, objektifinizi de konunun geleceğini düşündüğünüz yöne doğru nişanlamalısınız. bundan başka, makinenin otomatik kare ilerletebilmesi (ya da tek tek kare sarabilen bir film sarma motoruna sahip olması) önemlidir; yoksa her kareden sonra filmi sarmak için saklandığınız yerden çıkmanız gerekecektir. pekçok hayvan gece dışarı çıkar. bunun için ya makinenin üzerine takılı ya da ideal bir dala kelepçelenmiş ve bir kabloya makineye bağlanmış bir flaş bulunması mühimdir. hızılı hareket eden hayvanlar ve gece uçan kuşlar için çabuk ve arka arkaya çakan (storoboskopik) bir flaş kullanın. bu araç, saniyenin milyonda biri ya da daha az süren ışıklar çakar - bu ışık öyle hızlıdır ki hayvanların çoğu ışığı fark etmez bile. gereken objektifin meziyeti daha çok konunun büyüklüğüne ve makineye olan mesafesine bağlıdır - esasında normal bir geniş açıdan uzun bir teleobjektife kadar her tür objektif kullanılabilir. yağmura ya da yoğun çiğ düşmesine karşı bir tedbir olarak, makine bir naylon torbaya sarılabilir; objektifin kapanmaması için torbada bir delik açıp, objektifin ucunu bu delikten dışarı çıkarabilirsiniz.

Hareketli konular
hareketli çekimler için gerektiğinden fazla araç-gereç yüklenmekten sakının. böylece daha hızlı hareket edebilirsiniz; makineyi gözünüze dayar, resmi çeker ve bir sonraki çekime hazır olursunuz. profesyonel spor karşılaşmalarında, basın fotoğrafçılarının bölgesine giremeyeceğiniz için, geniş açı çekimlerin dışındaki çekimleriniz için başlıca ihtiyaçlarınız, uzun bir objektif (en az 90mm) ve bir film sarma motorlu (ya da otomatik kare ilerleten) bir makine olacaktır. tribünlerdeyseniz, üç-ayak kullanamayacaksanız; ama, bir el ya da omuz kabzası, makinenizi ve uzun objektifinizi desteklemeyi çok kolaylaştıracak ve makinenin titremesini çok azaltacaktır. amatör spor karşılaşmaları daha iyi çekim olanakları temin eder. çünkü bu tür karşılaşmalarda saha kenarında durabilir ve 90mm'ye kadar zoom objektifi olan bir kompakt makineyle harika resimler çekebilirsiniz.

Manzara
geniş alanları yakalamak için, çoğu kompakt makinede de standart olarak bulunmakta olan geniş bir netlik derinliği sunan geniş açı objektifler lazımdır. yine de geniş açı, gözün stereoskopik görüşünü hiçbir vakit tam olarak yansıtamaz.

uzun bir objektif kullanarak sahnenin yalnızca bir bölümüne yoğunlaşmaak genellikle daha fazla bir mekan atmosferi yaratabilir. bundan başka, teleobjektifler geniş açıda tamamen gözden kaçabilen, uzaktaki öğeleri da yaklaştırmakta faydalıdır. manzara resimlerinde gökyüzü problem yaratan bir alandır.; bir polarize filtre ya da morötesi filtre gökyüzünün adeta fazla pozlandırılmış gibi parlamasını önleyebilir. gün boyunca aynı sahnenin bir dizi fotoğrafını çekmek için yanınıza bir sehpa ve deklanşör kablosu alın. makinenizi yerleştirdikten sonra işiniz bitinceye kadar yerinden kıpırdatmamanız gerekmektedir. bu tür çekimlerde yanınıza bir şemsiye almayı unutmayın. pırıl pırıl bsşlayan bir sabah, yağmurlu bir öğleden sonrasına dönüşebilir.

Portreler
insan portreleri hem da ciddi konrollü stüdyo ortamında hem de stüdyo dışında etkili neticeler verirler. iç mekanlarda da çekilen portrelerde gün ışığı yeterli olabilir. buna rağmen güneş ışığı mekana direkt giriyorsa, meydana gelen aydınlatma çok yoğun ve yüksek kontrasta olabilir. böyle bir taktirde ışığı filtre edip yumuşatmak için, ışığın girdiği açıklığı, tül perde ya da aydınger kâğıdı asarak kapatın. kullanabileceğiniz diğer ışık kaynakları genel aydınlatma için iki tane fotoflud ve konunuzun saçlarının sınırını belirtmek ya da gözlerine bir ışıltı katmak için bir spot olabilir. bundan başka, duvardan, tavandan ya da yansıtıcı şemsiyeden yansıtılan bir flaş da potre çekimleri için uygundur. çok koyu gölgeli bir alanı bir miktar aydınlatmak için elinizin altında yansıtıcı olarak kullanabileceğiniz bir tabaka beyaz karton bulundurun. iç ve dış mekanlarda, 35mm formatlı fotoğraf makineleriyle portre çekmek için en fazla kısa teleobjektifler kullanılır. bunların odak mesafesi 85mm ile 135mm arasında değişir. bu, hususa fazla yaklaşmadan, resim alanına baş ve omuzla doldurabilmenizi temin eder. şayet iç mekanda ışığınızı ayarlamak diliyorsanız makinenizi bir sehpanın üzerine oturtun. dış mekanlarda en iyi açıyı ve ışığı bulmak üzere dolaşacağınız için, makineyi elde tutmayı yeğleyebilirsiniz.

Yakın çekimler
fotoğrafçılığın bu alanında slr'lerin kompaktlara göre kesin bir üstünlüğü vardır. slr'lerde, objektifle makine arasına takılan uzatma körükleri gibi özel araçlar kullanabilirsiniz. bundan başka, slr'de kullanılan zoom objektilerin çoğunda, gerçek boyutlara yakın fotoğraf çekebilen 'makro' ayarları vardır. daha da özel çalışmalar için slr'leri mikroskoplara ya da teleskoplara takabilsiniz. yakın çekimlerde rastlanan iki esas problem son derece az bir netlik derinliği (yakın - çekim araçlarının kaçınılmaz bir özelliği) ve yetersiz aydınlatmadır - objektif hususa çok yaklaşınca arada ışığın geçeceği yer kalmaz. ilk problemi çözmeye yardımcı olmak için makine sağlam bir sehpanın üzerine takılmalıdır. böylece, görüntünün netliği ya da konunun yerleşimi üstünde çok ince ayaralar yapılabilir. açık havada yapılan çekimlerde konunuzun çevresine, rüzgarı kesecek ve böylece konunun sallanarak net ayarının bozulması önleyecek bir koruyucu (kartondan olabilir) gerekebilir. ikinci problem için hususu aydınlatacak ve hareket etmesine zaman bırakmadan çekim yapmanızı sağlayacak bir flaşa ihtiyacınız olacak. rüzgarı kesmede kullanılan karton aynı zamanda konunun gölgede kalan yanını aydınlatan bir yansıtıcı görevi yapabilir. yararlı olan başka bir aksesuar da, halka flaştır. bu objektifin önüne takılan ve hususu derhal hemen gölgesiz bir ışıkla aydınlatan dairesel bir ışık tüpüdür. 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder